Lise Schønberg og Eva Cecilie Hoven har utstilling i Flekkefjord kunstforening i sommer!

Utstillingen finner sted i det nyåpnede Galleri Gulbrandsen. Kunstnerne leker seg med frodige og fanatsifulle uttrykksformer i mange forskjellige kombinasjoner. Lise Schønberg er kjent for de fleste her på Sørlandet og er en betydelig kunster med mange utstillinger bak seg både lokalt og internasjonalt. Opprinnlig er hun utdannet gullsmed. Hun er innkjøpt av bla. Sørlandets Kunstmuseum, Kunstindustrimuseet i Oslo, Trondheim og Bergen. Gjennom overraskende sammensetninger av de nære tingene vi omgir oss med formidler hun lekens innhold. Hun uttrykker fortellerglede, humor og fantasi kombinert med teknisk dyktighet i et mangfold av materialer.

Når Lise Schønberg nå har utstilling i Galleri Gulbrandsen, ligger det en tråd med inspirasjon tilbake til Tatjana Lars Kristian Gulbrandsen. Gulbrandsen var en god kunde hos Lise Schønberg. Han tilbrakte timesvis sammen med henne i verkstedet i Kristiansand og hun lot seg inspirere av hans utalige uttrykk og utseender.

Eva Cecilie Hoven er utdannet på Glassell Scholl of Art i Houston, USA, og de siste 11 årene har hun bodd i Houston i Texas hvor hun også har hatt flere utstillinger. Nylig flyttet hun tilbake til Kristiansand. Hoven har mange uttrykksformer, de siste årene har hun arbeidet med porselen og på denne utstillingen er det disse verkene hun viser fram. Menneskehodet er i sentrum og hun er opptatt av hvordan erfaringene fra omgivelsene påvirker ansiktets uttrykk. Hun leker med farger, teksturer og overflater som til sammen uttrykker mange forskjellige følelser – fra glede til fortvilelse.

Vi finner igjen den samme lekenheten hos Hoven som hos Schønberg. Når begge nå har utstilling i Galleri Gulbrandsen, har hele bygget i Kirkegaten 56 fått et helhetlig uttrykk. Galleri Gulbrandsen i Flekkefjord har et rom med et lite utvalg av Gulbrandsens kunst sammen med en egen avdeling som viser fram gjenstander fra Gulbrandsens liv, her finner vi fargerike TV- kanner til gamle malingsbokser, plassert inn en sammenheng som presenterer den frodige maleren frå Hidra.

Ingrid Juell Moe åpner utstillingen lørdag 11. juni kl. 15.00. Den er åpen hver lørdag i juni og juli, samt en daglig omvisning i ukedagene

Kategorier: Ukategorisert